lördag 27 november 2010

lördagkväll.

En lördag.. Jag vaknar, trött som vanligt 05.30. En dusch sitter fint. Gröt med bär till frukost.. Samma sletna kläder som igår. Kollar ut genom fönstret, det har snöat hela natten. Som om det inte vore svårt nog att cykla till jobb igår morse tänker jag.
Off we go - låset går trögt som vanligt, får värma det med mina händer.. Till sist lossnar det.
Rullar ut på gatan - gatan ser ut som en slush. Att cykla vore vansinne men med endast 10 minuter kvar tills man ska vara på jobbet finns inget annat val. Det slaffsar redan om skorna - suck.
Att cykla visar sig vara ett självmordsuppdrag som jag är villig att ta. Vingligt och slirigt, sakta går det. Lite lättare när man kommer ut på stora vägen. Skärmarna på cykeln funkar som en plog, sprutar smutsig snö på mig.
Väl framme på jobbet, svetten lackar, låset krånglar. Kaffe av märket Zoegas lättar mitt hjärta något.
Får skjuts ner på området av en kollega, sen börjar det.. Dyngsura skor, hjärtat i halsgropen och bara mat i tankarna. Går 15 minuters gången upp till lokalen för att få i mig lite käk.
Efter lunch tar jag cykeln, slirigt och spårigt. Livsfarligt även det. Klart att det börjar snöa, som bara den också.
Suck tänker jag. Ut med mat till 4 vårdtagare, sen är man klar. Cyklar den livsfarliga biten upp till lokalen, vinglar farligt nära alla bilar som inte tar hänsyn till några andra, såklart.
Pustar ut, plumsar fram i otorra skor. Denna dagen till ända. Ska bara ta mig hem med livet i behåll också.


__________________

En vanlig dag på hemtjänsten - en dag som denna full med snö är det mindre roligt än vanligt kan jag tillägga.
Så jag kommer hem, in.. Torkar skor och strumpor. Imorgon ska jag ta med ombyte, och gå till jobb.
Städar och plockar undan lite. En lägenhet som är så liten som min blir stökig bara man lämnar ett par byxor framme.
Lagar lite mat - lax och rotfrukter i ugn. Mums - men tills imorgon, en stadig lunch så att säga.
För mig har det känts som att klockan är minst 4 timmar mer än vad den egentligen är. Är så trött och slut.

Bestämde mig för lite hemma spa. Testade att göra eget body scrub till mina nya scrubhandskar.
Måste säga att det var enkelt, billigt och super bra. Om man har torr och stram hud, som jag var det utmärkt.
Tog rapsolja - olivolja går lika bra. Sedan lite grovsalt och socker. Rörde ihop det och vips, världens bästa scrub.
Även bra till förhårdnader på fötter och till exempel till att få bort döda nagelband och peela händerna.
Fördelarna med en scrub man gör själv:
- rapsoljan gör att man knappast behöver smörja in sig efteråt, oljan gör att man blir rätt fet om hyn. Perfekt om man har bråttom på morgonen och inte hinner smörja och dona.
- billigt
- enkelt
- kan välja doft själv - köp eterisk olja i vilken doft du vill och du har den perfekta scruben
- går snabbt att röra ihop - typ 1 minut

Nackdelar:
- man känner sig lite oljig
- ta det inte under fötterna - du lär halka och slå ihjäl dig


Nu sitter jag i ett skönt fotbad däremot och med ansiktsmasken på mig efter en skön ansiktspeeling.

                                                    Fotsalt - luktar och funkar utmärkt, bra pris.
                          ansiktspeeling - köpt på Kicks - luktar gott och gör en mjuk och ger en skön känsla.
 
                                                       Även ansiktsmasken är super bra.

Gillar verkligen Formula 10.0.6´s serie, har även ansiktsvattnet. Är riktigt bra pris också, under hundra lappen på de flesta av deras varor. Säljs vad jag sett på Kicks och Åhlens.

Nog snackat om detta. Nu ska jag använda mig eminenta fotfil, sen scruba den med The Body Shop´s Peppermint smoothing pumice foot scrub.
Sen blir det nog lite te och honung för att dämpa den lille lille förkylningen jag fått.

Angående lite skönhetstips - har innan fått tips att äta Zink tabletter mot acne och finnar, orkade aldrig testa det länge nog för att se resultat. Men nu har mina finnar blivit jävla många och irriterande att jag bara var tvungen att testa dem igen. Ska försöka se om de ger resultat denna gången. Bara och vänta och se, men värt ett försök.
I alla fall, en burk kostar inte så mycket, och om det fungerar är det ju perfekt.

2 timmar till, sen blir det banne mig sängen för min del.
Godnatt alla.

3 kommentarer:

heejkatt sa...

Nästa gång kan du hälla i några droppar eterisk olja i kroppsskrubben, så slipper du lukta rapsolja. ;)

Unknown sa...

Jenny; ja jag vet.. skrev det också att man kan göra det. fast när man tog sockret tycker jag inte att det luktade så mycket rapsolja.
Men ska gå och köpa.
är det sådana de har på Panduro?

heejkatt sa...

Ah, jag tror det. Det var därför som jag kollade på dom när vi var där inne. :)

Har hört om när jag halkade i duschen?