torsdag 23 december 2010

disfunktionell.

Se där före dopparedan! Kom hem efter en mysig dag i Kramfors.
Satte på vinylskivan "Egons jul" för gör man inte det blir pappa ledsen.
Han hinner precis komma in efter inköp på ICA.. ropar nedifrån;
"Ska vi dela på en julöl".. sure säger jag och pyntar vidare granen.
Nu, för några minuter sedan.. "Ska vi öppna en julöl till"..
Nej, vår jul handlar inte om alkohol och öl. Sure, jag kan ta 2 öl sen är jag nöjd.
Men pappa, någon sorts hets. "Är du klar med datorn?" Nej pappa, jag är inte klar..
Nej pappa, du kan inte spela poker.

Allt känns så.. Uttjatat. Jag klädde granen, med mamma för en gångs skull. Ingen
julkänsla alls. Blir bara värre och värre för varje år. Ingen känsla alls..
La klapparna under granen.. pappa kommer upp och utbrister (som vanligt)
"Oj vad fin gran, precis lagom. Oj vad många klappar, förvänta dig inte lika många tillbaka"
Jag har slutat förvänta mig.
Imorgon blir det julklappsöppning som vanligt direkt på morgonen.. Det gillar jag.
Jag gillar att se andras miner när de öppnar paketen. Paket som jag lagt ner mycket energi på.
Och mycket pengar.
Sen åker vi vidare till Örnsköldsvik där julen iår hålls av min Kusin Karina.. Hon med fula barnet.
Lär bli en klapphög utan dess like. Det är en sådan släkt som gillar att göra showoff av paket.
Nästan så man blir illamående. Precis lika lite som jag vill sitta här hemma med endast mor och far,
lika lite eller mycket vill jag åka till Örnsköldsvik. Sådan hets, men dock god mat.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att få tillbaka julmyset.. Vad finns det att göra?

Jag hoppas på en god julafton imorgon i alla fall, att peppen återkommer.
Att julkänslan återvänder.
Att klä granen kändes lika roligt som att vänta på bussen. Det känns som vilken torsdag som
helst och jag är rädd för att imorgon känns som vilken fredag som helst, minus Idol och alkohol.

Jag önskar er alla en riktigt bra julafton i alla fall. Ta det lugnt i trafiken. Bli nöjd med era
julklappar och ta hand om varandra.

1 kommentar:

jenny sa...

Jag har hört julkännslan kommer tillbaka när man får kids, vet dock inte om det är sant än. :P