måndag 12 december 2011

Dagens hälsofrämjande tips.

Något jag dricker nästintill varje dag är rött te, eller snarare rooibos.
Jag gillade egentligen inte rooibos men fick så lov när jag började undvika koffein.
Orsaker till varför jag försöker undvika koffein är för att det inte är bra för hyn bland annat.
Och vitt, svart och grönt te innehåller allihopa koffein, även fast då grönt te ska vara så fruktansvärt hälsobringande bla bla bla.

     En skillnad mellan grönt te och rooibos när det kommer till antioxidanter är att rooibos innehåller många olika antioxidanter medan grönt te innehåller ett litet antal. Flera av antioxidanterna i rooibos är ovanliga i de livsmedel som vi normalt äter. Läs mer om Rooibos här.

Jag köper oftast inte te någon annanstans är på riktiga tebutiker. Smaken är mycket bättre och man vet att man inte bara får "te tillsatt med smakessens" som är fallet på vissa ställen.
Tyvärr tvingades jag köpa te på ICA Maxi i och med att Norrland inte välsignats med så många tebutiker så vitt jag vet.
Jag spetsar gärna teet med lite havre/sojamjölk eller honung. En ny sak jag upptäckt för att få sötma är agave sirap. Det är ett naturligt sötningsmedel men med väldigt lite påverkan på blodsockret.
MUMS!

Själv blir det inget mer hälsofrämjande, hade önskat att jag tog en promenad innan istället för att sitta och lura vid telefonen. Har i alla fall fått massvis gjort med skolarbetet.

SKÅL.

Inga kommentarer: