måndag 7 mars 2011

Dyspepsi

Nix, ingen ny cool smak från pepsi utan det medicinska namnet för magkatarr.
I morse traskade jag iväg till jobb ovanligt pigg. Såg faktiskt fram emot att jobba.
Åt som vanligt min frukost bestående av naturell yoghurt med nötter och frön, en kopp te och en knäckemacka med leverpastej.
Poff på jobb började värken, övre regionen av magen, som kramp.
Tänkte, går väl över om 10 min ungefär som det brukar.
ICKE! fick stå och luta mig över cykeln för att inte lägga mig ner av smärta.
Tog i alla fall två vårdtagare innan jag får ge upp.
Tur att man har bra kollegor i alla fall.

Blir uppringd av VC i Oxie, berättar att jag inte bor i Oxie längre utan i stan.
De tipsar om att jag ska ringa VC Granen som ligger rätt nära mig och få tid där istället.
Sagt och gjort, ringer Granen som meddelar mig att "Icke, du måste ha angett Granen som din vårdcentral, men välkommen in och skriv in dig så kan vi fixa tid åt dig en annan dag".. DET ÄR JU IDAG JAG HAR ONT.
Jaja, samlar ihop mina grejer och sticker hem, Oxie VC ringer tillbaka och jag meddelar att Granen inte ville ta emot mig, konstigt tycker Oxie. Jag frågar ifall de har någon tid åt mig i Oxie men icke.. Ring tillbaka imorgon.
Om de bara visste hur mycket jag förlorar på att vara hemma wtf.
Får gå och köpa lite skonsam frukost tills imorgon och hoppas på att jag kan jobba hela dagen och slipper vara borta ännu en värdefull dag från jobb.

Detta suger. Nu har det i alla fall släppt och jag kunde äta två ägg, men hur ont ska man egentligen behöva ha?


Symtom på magkatarr

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:
  • smärta eller obehag i övre delen av magen - ja
  • tidig mättnadskänsla när du äter - nej
  • hungersugningar i magtrakten - ja
  • känsla av uppkördhet - ja
  • illamående och rapningar jaaaa
  • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi. 

Magkatarr (dyspepsi)

Magkatarr, dyspepsi, är ett samlingsnamn för olika besvär från övre delen av magen, maggropen. Magkatarr kan utlösas av till exempel olämplig mat, stress och alkohol. Försök därför att förändra din livsstil om du har tecken på magkatarr. 
Kontakta akutmottagningen om du kräks blod eller har blod eller slem i avföringen.
Magkatarr är egentligen en felaktig benämning. Katarr betyder inflammation, vilket endast i undantagsfall är orsaken till symtomen. Det finns dock inget bättre svenskt namn än magkatarr. Det namn som används inom läkarvetenskapen är dyspepsi.
Den som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra. Hos äldre kan orsaken någon enstaka gång vara cancer.
I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak.
I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga den klarar inte så mycket mat åt gången.
Om du har dyspepsi men man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak till dina besvär kan du märka att vissa saker, som till exempel stress eller viss mat eller dryck, utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för någon enskild orsak, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.


________________________
För den okänslige och okunniga kan man ju kläcka ur sig en kommentar som "Ändra din kost och stressa mindre"
Klart, jag har ändrat min kost, och vad jag vet stressar jag inte.
Men den psykiska stressen har mer kontroll över hur jag mår än vad man kan tro. Och vad gör man åt stress som påverkar ens psyke?! Jag kan inte direkt peka på vad som gör mig stressad.. Men situationen med Joakim, alla bråk och trassel med pengar gör en stressad.
Nä visst det är inte jag som är utan pengar, men mina pengar försvinner som smör i solsken och det gör inte mig direkt lugn!
Att aldrig veta hur många dagar/timmar man kan jobba per månad, och hur mycket man får ut i lön.. Är det tillräckligt m.m.
Sådant är svårt att göra något åt, kan ju inte lägga mig ner och dö.

Så nu vet ni vad magkatarr är.

Jag ska ta det lugnt, äta nåt kokt för att inte irritera magsäcken och städa lite och bara vara hemma.
Vad mer kan man göra?

PUSS!

Inga kommentarer: