söndag 19 december 2010

genuint Norrland.

Igår kl. 18.10 anlände jag i tid till Sundsvall. Efter enorm stress i Sthlm var det ganska
skönt att hoppa av tåget, ja hoppa är rätt ord, ner i 3 dm nysnö, och tända en cigg.
Den där ciggen jag längtat efter att få ta i Sthlm. 9 timmar utan cigg. Jag har inga problem
att inte röka på ett dygn, det jag har problem är när jag vet att jag sitter instängd på ett
tåg x antal timmar och inte KAN röka.. Rent psykologiskt med andra ord.

Genuint Norrland, vad menas med det? Det kan man fundera på. Det första som dyker
upp i mitt huvud är att alla är fan orginal här. Här kör de skoter på vägarna och alla pratar
Norrländska och alla förstår dem. De som aldrig varit i Norrland borde fan åka hit.
Det är fantastiskt. Och det säger jag inte bara för att jag är från Norrland själv för att
vara helt ärlig så säger jag bara, jag är fan mer stadsbo än vad jag är Norrlänning. Men
Norrland är fantastiskt. Dess ljus på sommrarna, dialekten, husen, snön, granarna, djurlivet,
enkelheten. För det är just enkelheten jag saknar när jag är nere i Malmö. ALLT, precis allt
skall göras så himla komplicerat och folk uppskattar inte saker på samma sätt som i glesbygden.
Folk gnäller om tågtrafiken, om bussarna, om snön, att det är kallt. Allt ska det gnällas på och
allt är någon annans fel.

Kolla här.. När jag gick på högstadiet blev bussen till skolan inställd kanske 1 gång pågrundav
dåligt väder. Och när jag snackar dåligt väder så hade vi ca 2 meter snö och snöstorm och typ
26 minus.
Vi hade jackor, täckbyxor, kängor, mössa, vantar och i beredskap hade alla en spade med sig ifall
vi skulle köra fast med bussen. (nä, det där sista hittade jag på) men hur som.. Om ni fryser, klä på er.
Gå inte runt med klackskor i skinn utan fodring. Tro mig, butikerna där ute har förberett sig på en
till vinter, det finns varma jackor, halsdukar, mössor med mera.
Storstäderna är bortskämda med sina kommunikationer, och de anser att SKA de shoppa i Malmö
trots att det är full snöstorm ute så SKA de shoppa. Det finns inga hinder. Det enda hindret som finns är
DADAM : Skånetrafiken. Hotet mot shoppingen, det enda som står emellan dem och shoppingen.
Snälla stadsbor och det vill säga mig själv också: RELAXA lite förtusan.

En annan genuin sak är att jag, mor och far körde en sväng till Östanö idag. Östanö, en liten by
i byn här uppe. Östanö Skafferi hade de visst döpt det till.
En kvinna som börjat livnära sig på att ha café och tillverkning av lite diverse saker.
Och allt med rabarber. Hon hade 300 rabarber plantor som hon kunde skörda ifrån 3 ggr på ett år.
Sedan gjorde hon rabarber glögg, saft, marmelad, gelé och massa annat. Sedan hade hon inrett en
gammal gård i äkta lantstil där hon hade sin försäljning. För mig är detta vardagsmat men förundrar
mig ändå att man kan vilja kämpa så mycket för så lite. För såhär går det till i Norrland.
På somrarna blomstrar alla gårdsbutiker, allt hantverk. Då kommer stockholmarna och förundras över
hur man gör allt från början. "Va, inga E ämnen, gud så fantastiskt, så ekologiskt".. Sen när vintern
kommer och stockholmarna försvinner går det inte att ha alla dessa fantastiska små ställen öppna.
i Skåne finns det massvis med ställen där de tillverkar allt från grunden och folk kommer dit och
häpnas över hantverket i säg. För det är ett hantverk. I stan går man till Coop och köper dyr marmelad
för 60:-, importerad från England, är svindyr och har en fancy burk och en massa konserveringsämnen
i sig.

Hur som helst. Jag gillar simpla saker när jag är i Norrland. Jag chillar, tar det lugnt. Andas och lyssnar
på tystheten. Har ni föresten lyssnat på något som är helt tyst någon gång? Det är fantastiskt.
Det är sällan att jag någonsin får höra tystnaden när jag är i Skåne tyvärr. Men här kan man nästan
ta på tystnaden. Fantastiskt när man vill rensa hjärnan och samla ny energi.
När jag blir vuxen, skaffar hus och barn vill jag också ha det simpelt.
Jag vill kunna göra mycket själv, kanske ha en gårdsbutik. För det handlar inte om att Norrland
är så himla fantastiskt, det handlar om att folk här är fantastiska när det gäller att våga. När det
gäller att ta tillvara på ursprunget, vad deras förfädrar en gång gjort.
Man måste ta tillvara på genuina hantverk tycker jag. Tänk om allt detta fantastiska, gamla försvinner.
Vad ska vi då föra vidare till nästa generation?

Så ta det lugnt där ute i vinteryran, det ska jag göra, med en kall öl framför mig.
Jag ska ta tillvara på Norrland och ännu en gång låsa in minnen och känslor i mitt hjärta
som jag ska ha där inne som energireserv tills nästa gång jag kommer till Norrland.
För det är fantastiskt för mig - mitt Norrland - min fristad - mitt lugn. Tills jag återvänder till Malmö
min älskade stad, till mina älskade vänner, min stress, mitt jobb.

Inga kommentarer: